Menu Zamknij

Opakowania z tworzyw sztucznych – jak wspierają sprzedaż?

Opakowania z tworzyw sztucznych pozwalają dziś skutecznie wspierać sprzedaż produktów w sklepie. Dzięki stałemu zwiększaniu poziomu recyklingu, dobre opakowania z folii twardych czy opakowania plastikowe różnego typu są coraz bardziej przyjazne środowisku. Jak projektować opakowania, aby sprzedawały?

Opakowania z tworzyw sztucznych, które wspierają sprzedaż powinny spełniać kilka kryteriów, o których piszemy poniżej. Nie zawsze trzeba szukać bardzo oryginalnych rozwiązań, wystarczy zadbać o solidne podstawy.

Opakowania przezroczyste – klient wie co kupuje

Opakowania zabawek, kosmetyków czy choćby przedmiotów domowego użytku wspierają decyzje zakupowe klientów jeśli pozwalają zobaczyć produkt. Zasadniczo producent ma do wyboru trzy podstawowe koncepcje opakowania:

  • opakowania przezroczyste
  • opakowania częściowo odsłaniające produkt
  • pudełka całkowicie zabudowane – bez przezroczystych ścian

Przyjrzyjmy się zaletom i wadom poszczególnych rozwiązań. Nadmienić należy, że wszystkie te typy opakowań z tworzyw sztucznych możemy zastosować praktycznie w przypadku każdego typu towaru.

Opakowania przezroczyste z tworzyw sztucznych

Najlepszym przykładem całkowicie przezroczystego opakowania są tuby z tworzywa sztucznego. W praktyce będą to często tuby z folii twardej. W takich opakowaniach często zobaczymy na półce sklepowej np. bombki choinkowe, zestawy flamastrów, piłeczki, gumy do żucia, a także butelki do karmienia niemowląt czy klocki. Opakowanie nie jest przeładowane grafiką a i tak przyciąga wzrok bardziej niż niejedno ociekające kolorami pudełko. Dlaczego? Po prostu klient widzi co kupuje. Widoczność produktu to jeden z najważniejszych czynników wspierających sprzedaż. Niestety wielu klientów ma negatywne doświadczenia związane z różnicami produktu widocznego na zdjęciach i tego, który wyjmują z opakowania. Przezroczyste opakowania pozwalają czuć się bezpiecznie.

Tuby z tworzywa sztucznego – produkcja na potrzeby branży zabawkowej
Pudełka plastikowe – produkcja na potrzeby branży spożywczej

Klient może ocenić następujące właściwości produktu, m.in.:

  • kolor,
  • kształt,
  • wymiary,
  • dokładność wykonania.

Wyobraźmy sobie, że chcemy kupić komuś ozdobny kubek. Nie widzimy go, ale producent przedstawił nam na opakowaniu fotografię. Widzimy:

  • kubek koloru jasnoniebieskiego,
  • będący walcem o wysokości zbliżonej do szerokości,
  • posiadający złocenie na górnej krawędzi.

Wspaniale! Tak – to jest to, czego szukaliśmy. Otwieramy pudełko, a w środku znajdujemy kubek:

  • Kolor: jasnoniebieski, wpadający jednak trochę w morską zieleń,
  • kształt: smukły,
  • wymiary: zaskakująco mały,
  • złocenie: nierówne, sprawiające wrażenie wykonanego niedokładnie.

Niestety, taka sytuacja nie należy do rzadkości. Aby upewnić się, czy produkt w opakowaniu nieprzezroczystym wygląda tak, jak jego prezentacja na obrazku, musimy otworzyć pudełko. Jeśli będziemy mieć pecha, na półce nie znajdziemy już żadnego nieotwieranego wcześniej opakowania. I nawet jeśli kubeczek po obejrzeniu będzie się nam podobał, musimy dać komuś w prezencie produkt w często uszkodzonym pudełku. Takie opakowania są więc też mniej korzystne dla właścicieli sklepu. W wielu przypadkach po zakończonym dniu będą mieć na półce pozostawione produkty w podartych pudełkach.

Wadą przezroczystych opakowań z tworzyw sztucznych, takich jak tuby z folii twardej czy pudełka przezroczyste jest stosunkowo mało miejsca na grafiki i napisy. Nie jest to jednak w istocie wielki problem – można napisy i znaki graficzne umieszczać na wieczku tuby lub dnie albo część nadruków zaprojektować tak, aby nie zasłaniały produktu. Tuba z tworzywa sztucznego może być też wyposażona w zawieszkę z karteczką.

Opakowania półprzezroczyste: blistry i kasety

Blistry to bardzo popularna i dająca wiele możliwości forma opakowania. To opakowanie, które na ogół z jednej strony stanowi formę z przezroczystego tworzywa, dopasowane do kształtu produktu, a z tyłu zamykane jest nieprzezroczystą ścianką, na której można umieścić opis i instrukcję obsługi.
taki wygląd blistrów nie jest normą – maja one zróżnicowane formy, niekiedy ścianka tylna także jest przezroczysta.

Do pakowania jakich produktów wykorzystywane są blistry?
W blistry pakuje się np.:

  • Żarówki (samochodowe i te do pomieszczeń),
  • Artykuły piśmiennicze (np. pióra, długopisy, flamastry),
  • Narzędzie (np. śrubokręty, pilniki),
  • Elementy wyposażenia domu (np. wieszaczki, kółka do zasłony prysznicowej),
  • Materiały budowlane (np. wkręty, kołki rozporowe).

Opakowania półprzezroczyste z tworzyw sztucznych, takie jak blistry i kasety zachowują wszelkie zalety tub przezroczystych z folii twardej jak i pudełek przezroczystych. Pozwalają klientowi widzieć produkt i porównać go z opisem na etykiecie. A jednocześnie dają więcej miejsca na opisy i grafiki. Pozwalają też oszczędzać miejsce w transporcie, ponieważ mają przynajmniej jedną ściankę płaską, co zwiększa możliwości pakowania.

Opakowania nieprzezroczyste z tworzyw sztucznych

Opakowania, które nie pozwalają na zobaczenie produktu najczęściej mają formę pudełek lub kaset, ewentualnie tub z nieprzezroczystej folii twardej. Blistry nieprzezroczyste stosuje się bardzo rzadko, ponieważ jest to w zasadzie zaprzeczenie idei blistra, jaką jest pokazanie produktu. Opakowania nieprzezroczyste z tworzyw sztucznych wykonuje się m.in. z półprzezroczystych folii twardych, matowych lub z połyskiem. Są to np. opakowania gier planszowych, opakowania zabawek składających się z wielu elementów (np. klocki, zabawki do składania). Czasem „nieprzezroczystość” jest uzyskiwana w ten sposób, że opakowania z tworzywa przezroczystego jest wykładane od środka elementami z zadrukowanego papieru.

Idealne opakowanie z tworzywa sztucznego?

Opakowania z tworzyw, które wspierają najlepiej sprzedaż, na ogół łączą w sobie kilka prostych cech:

  • dobrze pokazują produkt zapakowany w środku,
  • przyciągają wzrok klienta, co pozwala osiągnąć ciekawy projekt zarówno w zakresie formy, jak i grafiki,
  • dobrze chronią produkt (widok uszkodzonego – połamanego lub potłuczonego produktu w środku, skutecznie zniechęca klienta),
  • są wykonane na tyle solidnie, aby same nie ulegały uszkodzeniom. Zniszczone, popękane lub połamane opakowania to także bodziec antyzakupowy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Call Now Button