Menu Zamknij

O co zapyta Cię producent opakowań [checklista]

producent opakowań Cię o to zapyta checklista

Wdrażasz produkt i potrzebujesz do niego opakowania? A może twoim zadaniem jest odświeżenie linii opakowań? Większość firm regularnie dokonuje ulepszeń lub przynajmniej zmian, aby utrzymać uwagę klientów. Producent opakowań może pomóc Ci we wdrożeniu nie tylko zmian w sensie graficznych, ale także technologicznym i materiałowym. Celem może być uzyskanie mocniejszego, pojemniejszego lub bardziej przyjaznego naturze opakowania.

Każdy producent opakowań, który współpracuje z dużymi firmami, lub takimi, które wdrażają nowe produkty, musi wypracować dobry sposób komunikacji z działem marketingu oraz działem produkcji klienta. Jeśli jesteś marketerem odpowiedzialnym za opakowania, we współpracy z producentem pomoże Ci na pewno dobra checlista.

Dobry producent opakowań rozpoznaje potrzeby wielu stron

Ostateczna wersja każdego opakowania musi uwzględniać nie tylko potrzeby klienta nabywającego produkt. Sytuacja jest o wiele bardziej skomplikowana. Opakowanie powinno spełniać oczekiwania:

  • działu marketingu – w zakresie możliwości umieszczenia na opakowaniu odpowiednich informacji o produkcie,
  • działu logistyki oraz odbiorcy hurtowego – w zakresie ochrony produktu w czasie transportu oraz przechowywania i magazynowania,
  • sklepu, dystrybutora – pod kątem ekspozycji oraz trwałości w obliczu kontaktu produktu z klientem np. w sklepach samoobsługowych,
  • nabywcy produktu – w zakresie rozpoznawalności produktu, czytelności informacji, możliwości oceny zawartości opakowania.

Doświadczony producent opakowań w trakcie rozmów z działem marketingu na pewno zada też pytania o to, co dotyczy także logistyki oraz przechowywania, ekspozycji i magazynowania.

Przygotuj się na te pytania od producenta opakowań

Poniżej krótka lista najważniejszych informacji, które musisz zgromadzić zanim rozpoczniesz rozmowy z producentem opakowań na temat wdrożenia nowego opakowania.

Podstawowe cechy fizyczne produktu
(o ile dany producent nie robił już starej wersji opakowania)

  • wymiary,
  • waga,
  • kolor.

Materiał opakowania:

  • czy opakowanie powinno być całkowicie/częściowo zdatne do recyklingu,
  • z jakiego materiału ma być wykonane opakowanie (tu warto też posłuchać sugestii producenta, który może zalecić inny materiał, niż pierwotnie planowaliśmy).

Wymagania pod kątem ekspozycji:

  • produkt powinien być widoczny w całości,
  • część zawartości opakowania powinna być widoczna (np. główny element zestawu – lalka w opakowaniu zawierającym lalkę z akcesoriami, rakietka pingpongowa w opakowaniu zawierającym także piłeczki i siatkę itp.).

Wytrzymałość opakowania:

  • jak będą magazynowane produkty? (czy będą w opakowaniach zbiorczych? Czy będą stawiane jeden na drugim?),
  • czy produkt będzie sprzedawany głównie w sklepach samoobsługowych,
  • czy opakowania będzie wielokrotnie otwierane przed sprzedażą? (np. w celach demonstracji produktu).

Specjalne wymagania:

  • czułość na światło (może pod wpływem światłą blaknie?),
  • czułość na temperaturę (może uszkadza się pod wpływem temperatury),
  • konieczność transportu z zachowaniem pionu/poziomu (ryzyko rozlania, przemieszczenia, uszkodzenia przy niezachowaniu pozycji),
  • konieczność ochrony przed uszkodzeniem podczas wstrząsów.
  • czy opakowanie ma mieć uchwyt? (jak będzie prezentowane w sklepie: na półce, na wieszaku, na specjalnych elementach do ekspozycji?),
  • potrzebne będzie zabezpieczenie przed otwarciem? (istnieje ryzyko wyjmowania przez klientów drobnych elementów, które nie zostaną włożone znów do opakowania albo przypadkowanie uszkodzenia wyjmowanych przez klienta elementów?).

Zanim rozpoczniesz rozmowy z producentem opakowań, skonsultuj się w firmie z osobami zajmującymi się sprzedażą lub dystrybucją, ale także ze współpracownikami odpowiadającymi na logistykę oraz z działem reklamacji. Osoby przyjmujące reklamacje mogą dysponować wiedzą czy produkty twojej firmy są zwracane często ze względu na jakieś problemy ze starą wersją opakowań (np. uszkodzenia powstałe z powodu zbyt słabego zabezpieczenia).

Jeśli wdrażasz nowe produkty lub dokonujesz rebrandingu i zmieniasz opakowania, polecamy Ci rozważenie opakowań z folii twardych – w ofercie firmy Uni-Pak znajdziesz m.in. pojemniki i pudełka, tuby, kasety, blistry.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Call Now Button