Menu Zamknij

Jak wyprodukować atrakcyjne opakowania z tworzyw sztucznych?

atrakcyjne opakowania z tworzyw sztucznych

Jakie są możliwości wzbogacenia opakowań z tworzyw sztucznych, aby przyciągały one uwagę klienta i atrakcyjnie prezentowały produkt? Warto zadbać o ergonomiczne i innowacyjne kształty, ciekawą teksturę lub barwę. Oto skrócony poradnik dla marketerów, którzy planują wdrożenie unikalnych opakowań.

Opakowania z tworzyw sztucznych można wzbogacić o elementy, które sprawią, że staną się one atrakcyjniejsze dla klientów. Będą przyciągać uwagę potencjalnych nabywców, pozwolą lepiej wyeksponować i przekazać unikalność produktu. Atrakcyjne opakowania z tworzywa sztucznego mogą znacząco wpłynąć na decyzje zakupowe klientów.

Oto kilka sprawdzonych sposobów na uatrakcyjnienie opakowań z tworzyw sztucznych, aby wyróżnić produkt na półce.

Atrakcyjne opakowania: innowacyjne kształty i formy z tworzyw sztucznych

Opakowania takie jak np. pudełka kwadratowe i prostokątne z folii twardych dają oczywiście wiele korzyści: są stabilne, ułatwiają pakowanie i oraz sprawdzają się świetnie w logistyce i magazynowaniu. Ne musimy jednak popadać ze skrajności w skrajność i decydować się na opakowania o nietypowych kształtach. Świetne efekty może dać nawet nieduża modyfikacja opakowania, która nie jest trudna w przypadku surowców takich jak PET, PCW (PVC) czy PPE. Wystarczy np. interesujący kształt pokrywki, wypukłości czy wklęśnięcia. Ciekawym rozwiązaniem może być tuba z tworzywa sztucznego czy blister PET dostosowany do kształtu produktu. Projektowanie opakowań o nietypowych kształtach może przyciągnąć uwagę i sprawić, że Twój produkt będzie się wyróżniał w sklepie od konkurencji.

Ergonomiczne opakowania z folii twardych

Opakowania zaprojektowane z myślą o wygodzie użytkowania także mogą być bardziej atrakcyjne dla klientów. Ergonomia może polegać choćby na tym, że łatwiej je zapakować do torby (są np. stosunkowo nieduże). Ergonomiczne opakowanie to także takie, które łatwo trzyma się w ręku: nie wyślizgują się przy oglądaniu i obracaniu. Mają też np. solidną podstawę – czyli po postawieniu na półce czy w koszyku zakupowym nie przewracają się.

Widoczność produktu: przezroczyste okienka w opakowaniu z tworzywa sztucznego

Opakowania przezroczyste takie, jak np. blistry, pudełka czy tuby są chętnie wybierane przez producentów, którzy chcą wyeksponować cały produkt, albo upewnić klienta, że nabywa jakieś kompletne rozwiązanie (kupujący widzi wszystkie elementy produktu). Jeśli jednak decydujemy się na opakowanie nieprzezroczyste, warto pomyśleć nad pozostawieniem przezroczystego okienka. Będzie ono pokazywać najbardziej atrakcyjne wizualnie elementy produktu, albo te, których obejrzenie może wpłynąć na dokonanie zakupu. Np. jeśli w nieprzezroczystym pudełku znajduje się zestaw lalek czy figurek – w transparentnym okienku możemy umieścić najatrakcyjniejszy element tego zestawu. Jeśli w pudełeczku jest np. zestaw przyborów kosmetycznych w okienku możemy pokazać to co jest najładniej wykończone lub sprawia najsolidniejsze wrażenie.

Umożliwienie klientom zobaczenia produktu bez otwierania opakowania może zwiększyć zaufanie i zainteresowanie.

Różne tekstury i wykończenia opakowań z tworzyw sztucznych

W opakowaniach z folii twardych można stosować „efekty specjalne”. Nie musisz pozostawać przy typowych, gładkich i błyszczących powierzchniach. Opakowanie z tworzyw sztucznych może być zarówno matowe, błyszczące jak i metaliczne lub z efektem „soft touch”. Ciekawym wykończeniem jest flok, który stosuje się najczęściej w środku opakowania. Może on zwiększać atrakcyjność opakowania, jeśli pokażemy wnętrze dzięki przezroczystej pokrywie. Flokowanie to pokrycie powierzchni (także tworzywa sztucznego tzw. strzyżą tekstylną, składającą się z krótkich, gęstych włosków. Wykonuje się je z nylonu albo wiskozy. Często ten rodzaj wykończenia używa się, aby podkreślić ekskluzywność produktu, elegancję, gdy kieruje się go do wymagających klientów.

Powierzchnie opakowań mogą być szorstkie i sprawiać wrażenie „piaskowanych”. Można dodawać elementy delikatnie wklęsłe lub wypukłe o różnych kształtach geometrycznych. Warto eksperymentować z różnymi teksturami, dzięki czemu opakowanie będzie wyróżniać się w dotyku – nie tylko wizualnie.

Fizyczna tekstura na opakowaniu może wzbudzić dodatkowo zainteresowanie poprzez zmysł dotyku. Jeśli wszystkie opakowania dla danej kategorii produktu będą dość podobne, ale jedno z nich będzie inne w dotyku – zapamiętamy je. Wyobraź sobie np. że wszystkie kubeczki z jogurtem są gładkie, a jedna firma będzie miała kubeczki delikatnie szorstkie, które nie ślizgają się w dłoni. Na pewno zapamiętasz ten produkt.

Ekologiczne i zrównoważone opakowania

Jeśli do produkcji twoich opakowań używane są tworzywa z recyklingu, koniecznie o tym powiedz. Używanie recyklingowanych lub biodegradowalnych tworzyw może przyciągnąć świadomych ekologicznie klientów.

Interaktywne elementy opakowań

Szerzej piszemy o tym w innym artykule pt. „Klient lubi elementy interaktywne na opakowaniach”. Tu zaznaczymy, że klienci dzięki pewnym rozwiązaniom mogą szybko uzyskać więcej informacji o produkcie, niż można przekazać napisami i grafikami umieszczonymi na opakowaniu. Bardzo rozpowszechnionym rozwiązaniem jest w tej chwili już umieszczanie na opakowaniu kodów QR. Ich zeskanowanie pozwala wyświetlić na smartfonie dodatkowe informacje o produkcie. Umieszczając kod QR na opakowaniu z tworzywa sztucznego możesz spowodować, że wahający się nabywca zobaczy ciekawe, wyróżniające informacje o twoim produkcie w formie tekstu, animacji lub filmu.

Możesz też zintegrować swoje opakowanie z aplikacjami do rzeczywistości rozszerzonej (AR). To także możliwość pokazanie klientowi unikalnych informacji o cechach produktów, promocjach, konkursach, a nawet opiniach.


Personalizacja i edycje limitowane opakowań

Czy pod koniec grudnia czekolada w opakowaniu odwołującym się grafiką i tekstem do świąt przyciąga bardziej uwagę klientów? Często tak bywa. Ale z tego efektu można korzystać cały rok. Twój produkt może mieć w wakacje opakowanie nawiązujące do lata, ciepła i słońca, a zimą do śniegu, ciepłego kominka czy zabawy na lodowisku. Sprzedaż to w pewnym stopniu uruchamianie pozytywnych emocji – a personalizacja opakowań może być do tego także wykorzystywane. Ciekawym trendem są edycje limitowane – przyciągają fanów marki a nawet kolekcjonerów. Taki edycje mogą się np. odwoływać do wydarzenia, rocznicy, a nawet zjawiska kulturowego.

Atrakcyjne opakowania z tworzyw sztucznych można uzyskać łącząc estetykę z funkcjonalnością. Poprzez zastosowanie innowacyjnych kształtów, atrakcyjnych wzorów, interaktywnych elementów oraz zrównoważonych materiałów, marki mogą skutecznie przyciągnąć uwagę klientów i wyróżnić swoje produkty na rynku.

Foto tytułowe: Freepik

Call Now Button