Menu Zamknij

Opakowania PET produkcja, zalety i wady

opakowania PET

Opakowania PET są rozpowszechnione w wielu branżach. Przeciętny konsument kojarzy przede wszystkim butelki PET na napoje. Jednak różnego rodzaju inne opakowania – np. blistry, pudełka czy kasety są także często wykonywane z politereftlanu etylenu (bo taka jest pełna nazwa tego tworzywa). W każdym wypadku sprawdzają się świetnie?

Zalety tworzywa PET są w pewnym sensie jego wadą. Odpowiadają na ogromne rozpowszechnienie tego tworzywa we wszystkich zakątkach świata – także tam, gdzie recykling jest bardzo słabo rozwinięty. W Europie poziom recyklingu PET systematycznie rośnie. Przemysł coraz lepiej wykorzystuje to tworzywo jako surowiec wtórny – nie tylko do produkcji opakowań, ale także w branży odzieżowej, a nawet do budowy dróg.

Opakowania PET i inne przedmioty z tego tworzywa – jak doszło do ich popularyzacji?

PET, czyli politereftalan etylenu to substancja, z której uzyskuje się termoplastyczne tworzywo. Używano go od początku lat 40-stych do produkowanie syntetycznego włókna. Opakowania PET pojawiły się dużo później, dopiero w latach siedemdziesiątych XX wieku. Wcześniej napoje były sprzedawane w butelkach szklanych. Opakowania PET to także pudełka, tuby, kasety, czy coraz popularniejsze blistry, ale to butelki stały się głównym motorem popularności politereftalanu. Dlaczego? Są lekkie, wytrzymałe, mogą mieć zróżnicowane pojemności, po napełnieniu zapewniają dużą odporność na zgniatanie. PET należy do grupy tzw. folii sztywnych. Ceny opakowań z tworzyw sztucznych w przypadku PET także są jedną z przyczyn ich popularności.

Zalety PET cenią nie tylko konsumenci

Opakowania z PET i inne produkty z tego tworzywa stały się początkiem nowej ery w wielu branżach. Dały producentom możliwość zastąpienia tradycyjnych materiałów, takich jak drewno czy szkło albo metal, lekkim, plastycznym tworzywem, stosunkowo tanim w produkcji i magazynowaniu. PET jest odporny na uszkodzenia wynikające z przemoczenia, uderzeń i działania środków chemicznych. Wykonane z niego opakowania świetnie chronią zawartość w transporcie i podczas magazynowania. Nad starszymi „konkurentami” ma przewagę na wielu polach. Nie nasiąka, nie gnije i nie pęka jak drewno. Nie koroduje jak metal. Nie tłucze się łatwo jak szkło. PET można obrabiać zarówno poprzez rozdmuch, jak i termoformowania. Niestraszne mu tłuszcze, dzięki czemu można w nim przechowywać oleje i smary. Nie boi się alkoholu – dzięki czemu np. dyskonty, które nie bazują na prestiżu produktów, pakują w PET piwo i wino z niższej półki cenowej.

Politereftalan etylenu można dodatkowo wzmacniać włóknem szklanym, dzięki czemu ma jeszcze większą odporność na czynniki zewnętrzne. To ważne np. w przypadku pakowania ciężkich urządzeń i elementów w przemyśle.

PET wykorzystywany jest nie tylko do opakowań. Wykonuje się tego tworzywa także różnego rodzaju obudowy i osłony maszyn, drobne i duże elementy mechanizmów – także precyzyjnych. Powszechnie używa się PET w komputerach, małym i dużym AGD oraz RTV. Także przemysł meblarski korzysta z politereftalanu – wykonuje się z niego blaty, łączniki, zaślepki, osłonki, uchwyty, a nawet elementy zawiasów oraz nóżki.

Opakowania PET: przetwarzaj albo zgiń

W ostatnich latach wzmaga się nacisk na recykling tworzyw sztucznych. Wykorzystywanie w tym kontekście PET to dobra strategia, bo opakowania z tego tworzywa można stosunkowo łatwo odzyskiwać i przetwarzać. Coraz popularniejszy staje się też materiał BIO-PET, czyli PET wyprodukowane w całości z surowców wtórnych. UNI-PAK z Bolesławca jest jednym z prekursorów wykorzystywania BIO-PET na polskim rynku.

Największym problemem w recyklingu opakowań PET nie są kwestie technologiczne po stronie odzysku, ale logistyczne w łańcuchu sprzedaży i utylizacji oraz projektowania przez producentów. Aby zwiększyć poziom recyklingu PET konieczne są:

  1. praca nad zmniejszaniem masy surowca, przy zachowaniu jak najlepszych właściwości ochronnych opakowań,
  2. eliminowanie łączenia PET z innymi tworzywami (np. z innymi tworzywami sztucznymi, papierem, metalem)
  3. ułatwianie konsumentom pozbywania się odpadów w ramach selektywnej zbiórki.

Obraz tytułowy: LOGO VECTOR CREATED BY PCH.VECTOR – WWW.FREEPIK.COM

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button