Menu Zamknij

Opakowania z tworzywa sztucznego: ekologia, trwałość, dobra ekspozycja

Wprowadzasz na rynek nowy produkt i zastanawiasz się nad idealnych opakowaniem? Masz start-up z produktem fizycznym lub po prostu wdrażasz nową linię produktów? Warto rozważyć w takiej sytuacji opakowania z tworzyw sztucznych. To się opłaca. Produkcja opakowań z plastiku pozwala uniknąć problemów z transportem i przechowywaniem produktów. Rozwój e-commerce spowodował, że musimy myśleć dziś zarówno o walorach estetycznych jak i praktycznych opakowania: nawet najpiękniejsze pudełko, które będzie podatne na uszkodzenia w transporcie, może wpłynąć negatywnie nie tylko na postrzeganie produktu, ale też być przyczyną jego zwrotu.

Papier? Metal? Plastik? Szkło? A może połączenie tych tworzyw? Z czego wykonać opakowanie dla nowego produktu?
Produkcja opakowań z plastiku lub folii twardych daje ogromne możliwości ekspozycji produktów i zapewnia ich dobrą ochronę przed uszkodzeniami. Poza tym „ekologiczne opakowania plastikowe” to już dziś nie jest absurdalne określenie. Przykładem przyjaznych środowisku rozwiązań jest np. folia BIO-PET, składająca się z 3 warstw, pochodzących z recyklingu – a zatem będąca odpowiednikiem papieru wykonanego z przetworzonej makulatury. Na tym nie kończą się zalety opakowań z tworzyw sztucznych – ich wdrożenie ma wiele biznesowych plusów. Zwłaszcza gdy jesteś na etapie poszukiwania optymalnego rozwiązania.

Ekologiczne opakowania z plastiku dla nowego produktu

Nowoczesne opakowania plastikowe to dla start-upu lub firmy wprowadzającej na rynek nowy produkt możliwość szybkich i miarodajnych testów preferencji klientów. Można wypuszczać serie opakowań, a następnie je łatwo modyfikować.

Jeśli zamierzamy stworzyć opakowania nowego produktu, bierzemy dziś pod uwagę kilka kluczowych czynników. Do najważniejszych należą m.in.:

  • skuteczne zabezpieczenie produktu przed uszkodzeniem w czasie transportu i przechowywania,
  • ekspozycja produktu umożliwiająca klientowi wizualną ocenę zawartości oraz zachęcająca do zakupu,
  • podatność opakowania na recykling.

Opakowania z folii twardych (potocznie zwane często przez klientów opakowaniami z przezroczystego plastiku) są coraz bardziej eko ponieważ coraz lepiej poddają się recyklingowi – i warto uświadamiać o tym klientów, choćby krótką informacją na produkcie. Oczywiście istotne jest to, z jakiego konkretnie typu materiału wyprodukowane jest pudełko, tuba czy blister. Na rynku europejskim PET wypiera PCV (PVC) – ponieważ lepiej nadaje się to recyklingu. Jednocześnie możemy też korzystać z nowoczesnych tworzyw typu ECO-PET. Jest to folia przeznaczona do kontaktu z żywnością, trójwarstwowa, współwytłaczana. Wszystkie warstwy tej folii są wykonane z przetworzonych materiałów PET (żródła surowca to płatek butelkowy, przemiał PET, mielona preforma i regranulat). Opakowania z tworzyw sztucznych mogą być dziś zatem naprawdę przyjazne środowisku.

A co z pozostałymi właściwościami opakowań z tworzyw sztucznych? Produkcja jest finalnym efektem dobrego planowania i strategicznego myślenia – można powiedzieć, że wszystko zaczyna się w naszych głowach, a maszyny mają coraz mniej ograniczeń technologicznych. Daje to dziś możliwość uwolnienia naszej pomysłowości i fantazji.

Masz start-up lub wdrażasz nowe produkty? Jakie opakowanie z tworzywa sztucznego wybrać?

Podstawą opracowania projektu opakowania jest sam produkt. W zależności od tego, do jakiej grupy artykułów się zalicza nasz wyrób, mamy szerszą lub węższą gamę możliwości. Artykuły techniczne czy surowcowe będą mieć mniej ograniczeń niż produkty spożywcze.   W przypadku wyrobów spożywczych, które mają dużo wymogów istotne są:

  • rodzaj surowca do wykonania opakowania (PET,PVC,PS),
  • certyfikaty folii do kontaktu z żywnością,
  • podział na opakowania jednorazowe i opakowania wielokrotnego użytku.

Niezależnie od rodzaju produktu należy zastanowić się, jak będzie wyglądał proces sprzedaży. Czy produkt będzie dostępny na półce w sklepie samoobsługowym? A może sprzedaż będzie się odbywać głównie przez Internet i produkt będzie w sklepie online pokazywany bez opakowania, które przede wszystkim będzie istotne jako zabezpieczenie w transporcie? Rozwój e-commerce silnie wpłynął na myślenie o opakowaniach: nawet najpiękniejsze opakowanie, które będzie podatne na uszkodzenia w transporcie może wpłynąć negatywnie nie tylko na postrzeganie produktu, ale też na samą transakcję. Nietrwała opakowania mogą oznaczać więcej zwrotów. Było to już widoczne w sprzedaży wysyłkowej przed rozwojem sklepów online, ale dziś ma to jeszcze większe znaczenie. Trwałość opakowania jest też istotna przy sprzedaży w sklepach samoobsługowej: połamane, porwane czy potłuczone opakowania na półce, nie zachęcają do zakupu naszego produktu.

Produkcja opakowań z plastiku to mniej strat podczas transportu

Przy tworzeniu projektu opakowania trzeba przewidzieć sposób jego zbiorczego zapakowania, a w szczególności zachowanie reżimu wymiarów spedycyjnych. W przypadku niektórych produktów warto pomyśleć też nad specjalnymi opakowaniami transportowymi, w których możemy umieścić po kilka sztuk produktu w opakowaniu jednostkowym.

W przypadku produktów, które są szczególnie czułe na temperaturę  – np. żywność albo leki, należy przy projektowaniu opakowań brać ten czynnik pod uwagę pod kątem transportu i przechowywania. Zwłaszcza w grupie opakowań plastikowych temperatura ma duże znaczenie. Wykonanie opakowania z folii sztywnej odbywa się metodą termo formowania. Plastyczność do formowania, folia uzyskuje przy temperaturze od około 160 do 200 stopni (w zależności od rodzaju surowca). Gotowe wyroby z folii twardej należy osłaniać przed niepożądaną temperaturą zewnętrzną.

Współpraca na linii producent opakowań – klient

Produkcja opakowań z plastiku to proces wieloetapowy, przy czym należy zadbać o odpowiednią kolejność działań. Zanim zaczniemy projektować opakowanie w sensie graficznym, należy skonsultować z producentem aspekty technologiczne. Gdy wiemy już jaką formę będzie miało opakowanie (np. blistry z folii, tuby, pudełka z folii twardej, kasety itp.), z jakiego materiału (PET, BIO-PET, PCV, polipropylen, polietylen) można przejść do kolejnego etapu, czyli projektowania.

Po sporządzeniu projektu opakowania, wykonuje się model w celu uzyskania potwierdzenia, czy początkowe założenia, co do funkcjonowania i estetyki będą spełnione i czy zyskują akceptację zleceniodawcy. W dalszej fazie następuje uruchamianie prac związanych z tak zwanym oprzyrządowaniem. 

opakowania z tworzyw sztucznych cykl przygotowania

Opakowania mieszczące się w standardach dla danego typu można wdrożyć stosunkowo szybko. Indywidualne rozwiązania pojawiają się gdy konieczne jest przygotowania danego opakowania w bardzo nietypowych wymiarach lub np. nietypowej grubości ścian. Takie sytuacje wymagają też bardziej drobiazgowych testów, ponieważ nie można oprzeć się na wcześniejszych zastosowaniach danego modelu. Jeśli zatem dysponujemy niedużym budżetem albo bardzo zależy nam na czasie, warto skonsultować się z producentem by uzyskać informacje, jakie wymiary (np. dla tuby czy pudełka z folii sztywnej) są standardowe i tańsze w produkcji.

Producent opakowania z tworzyw sztucznych będzie na pewno potrzebował takich informacji o produkcie jak:

  • przeznaczenie
  • wymiary jednostkowe
  • waga jednostkowa
  • funkcje, jakie ma spełniać opakowanie (nacisk na ekspozycję, wielokrotność użycia, ochronę w transporcie itp.)

Dobre opakowanie to dobre zabezpieczenie produktu przed uszkodzeniem mechanicznym, ekspozycja oraz możliwość wstępnego zapoznania się przez klienta z produktem. Z punktu widzenia przepisów i regulacji prośrodowiskowych a także wpływu na postrzeganie produktu przez klientów ważne jest też wdrażanie rozwiązań pozwalających na recykling. Wszystkie te zalety mają opakowania z folii sztywnej. Jednocześnie każdy, kto wdraża nowy produkt może wybierać spośród wielu form opakowań – są to m.in. tuby z folii, pudełka, kasety, blistry, pojemniki składane, wytłoczki. Każda z tych form ma różne zalety i odpowiada specyfice różnych produktów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Call Now Button