Menu Zamknij

Opakowania z tworzyw sztucznych – jak wspierają sprzedaż?

wiaderka polipropylenowe

Opakowania z tworzyw sztucznych pozwalają dziś skutecznie wspierać sprzedaż produktów w sklepie. Dzięki stałemu zwiększaniu poziomu recyklingu, dobre opakowania z folii twardych czy opakowania plastikowe różnego typu są coraz bardziej przyjazne środowisku. Jak projektować opakowania, aby sprzedawały?

Opakowania z tworzyw sztucznych, które wspierają sprzedaż powinny spełniać kilka kryteriów, o których piszemy poniżej. Nie zawsze trzeba szukać bardzo oryginalnych rozwiązań, wystarczy zadbać o solidne podstawy.

Opakowania przezroczyste – klient wie co kupuje

Opakowania zabawek, kosmetyków czy choćby przedmiotów domowego użytku wspierają decyzje zakupowe klientów jeśli pozwalają zobaczyć produkt. Zasadniczo producent ma do wyboru trzy podstawowe koncepcje:

  • opakowania przezroczyste
  • pudełka całkowicie zabudowane – bez przezroczystych ścian
  • opakowania częściowo odsłaniające produkt

Przyjrzyjmy się zatem zaletom i wadom poszczególnych rozwiązań. Nadmienić należy, że wszystkie te typy opakowań z tworzyw sztucznych możemy zastosować praktycznie w przypadku każdego typu towaru.

Opakowania przezroczyste z tworzyw sztucznych

Najlepszym przykładem całkowicie przezroczystego opakowania są tuby z tworzywa sztucznego. W praktyce będą to często tuby z folii twardej. W takich opakowaniach często zobaczymy na półce sklepowej np. bombki choinkowe, zestawy flamastrów, piłeczki, gumy do żucia, a także butelki do karmienia niemowląt czy klocki. Opakowanie nie jest przeładowane grafiką a i tak przyciąga wzrok bardziej niż niejedno ociekające kolorami pudełko. Dlaczego? Po prostu klient widzi co kupuje. Widoczność produktu to jeden z najważniejszych czynników wspierających sprzedaż. Niestety wielu klientów ma negatywne doświadczenia związane z różnicami produktu widocznego na zdjęciach i tego, który wyjmują z opakowania. Przezroczyste opakowania pozwalają czuć się bezpiecznie.

Opakowania plastikowe - tuba z folii
Tuby z tworzywa sztucznego – produkcja na potrzeby branży zabawkowej
Pudełka plastikowe - model z pokrywką
Pudełka plastikowe – produkcja na potrzeby branży spożywczej

Klient może ocenić następujące właściwości produktu, m.in.:

  • kolor,
  • kształt,
  • wymiary,
  • dokładność wykonania.

Wyobraźmy sobie, że chcemy kupić komuś ozdobny kubek. Nie widzimy go, ale producent przedstawił nam na opakowaniu fotografię. Widzimy:

  • kubek koloru jasnoniebieskiego,
  • będący walcem o wysokości zbliżonej do szerokości,
  • posiadający złocenie na górnej krawędzi.

Wspaniale! Tak – to jest to, czego szukaliśmy. Otwieramy pudełko, a w środku znajdujemy kubek:

  • Kolor: jasnoniebieski, wpadający jednak trochę w morską zieleń,
  • kształt: smukły,
  • wymiary: zaskakująco mały,
  • złocenie: nierówne, sprawiające wrażenie wykonanego niedokładnie.

Niestety, taka sytuacja nie należy do rzadkości. Aby upewnić się, czy produkt w opakowaniu nieprzezroczystym wygląda tak, jak jego prezentacja na obrazku, musimy otworzyć pudełko. Jeśli będziemy mieć pecha, na półce nie znajdziemy już żadnego nieotwieranego wcześniej opakowania. I nawet jeśli kubeczek po obejrzeniu będzie się nam podobał, musimy dać komuś w prezencie produkt w często uszkodzonym pudełku. Takie opakowania są więc też mniej korzystne dla właścicieli sklepu. W wielu przypadkach po zakończonym dniu będą mieć na półce pozostawione produkty w podartych pudełkach.

Wadą przezroczystych opakowań z tworzyw sztucznych, takich jak tuby z folii twardej czy pudełka przezroczyste jest stosunkowo mało miejsca na grafiki i napisy. Nie jest to jednak w istocie wielki problem – można napisy i znaki graficzne umieszczać na wieczku tuby lub dnie albo część nadruków zaprojektować tak, aby nie zasłaniały produktu. Tuba z tworzywa sztucznego może być też wyposażona w zawieszkę z karteczką.

Opakowania półprzezroczyste: blistry i kasety

Blistry to bardzo popularna i dająca wiele możliwości forma opakowania. To opakowanie, które na ogół z jednej strony stanowi formę z przezroczystego tworzywa, dopasowane do kształtu produktu, a z tyłu zamykane jest nieprzezroczystą ścianką, na której można umieścić opis i instrukcję obsługi.
taki wygląd blistrów nie jest normą – maja one zróżnicowane formy, niekiedy ścianka tylna także jest przezroczysta.

Do pakowania jakich produktów wykorzystywane są blistry?
W blistry pakuje się np.:

  • Żarówki (samochodowe i te do pomieszczeń),
  • Artykuły piśmiennicze (np. pióra, długopisy, flamastry),
  • Narzędzie (np. śrubokręty, pilniki),
  • Elementy wyposażenia domu (np. wieszaczki, kółka do zasłony prysznicowej),
  • Materiały budowlane (np. wkręty, kołki rozporowe).

Opakowania półprzezroczyste z tworzyw sztucznych, takie jak blistry i kasety zachowują wszelkie zalety tub przezroczystych z folii twardej jak i pudełek przezroczystych. Pozwalają klientowi widzieć produkt i porównać go z opisem na etykiecie. A jednocześnie dają więcej miejsca na opisy i grafiki. Pozwalają też oszczędzać miejsce w transporcie, ponieważ mają przynajmniej jedną ściankę płaską, co zwiększa możliwości pakowania.

Opakowania nieprzezroczyste z tworzyw sztucznych

Opakowania, które nie pozwalają na zobaczenie produktu najczęściej mają formę pudełek lub kaset, ewentualnie tub z nieprzezroczystej folii twardej. Blistry nieprzezroczyste stosuje się bardzo rzadko, ponieważ jest to w zasadzie zaprzeczenie idei blistra, jaką jest pokazanie produktu. Opakowania nieprzezroczyste z tworzyw sztucznych wykonuje się m.in. z półprzezroczystych folii twardych, matowych lub z połyskiem. Są to np. opakowania gier planszowych, opakowania zabawek składających się z wielu elementów (np. klocki, zabawki do składania). Czasem „nieprzezroczystość” jest uzyskiwana w ten sposób, że opakowania z tworzywa przezroczystego jest wykładane od środka elementami z zadrukowanego papieru.

Idealne opakowanie z tworzywa sztucznego?

Opakowania z tworzyw, które wspierają najlepiej sprzedaż, na ogół łączą w sobie kilka prostych cech:

  • dobrze pokazują produkt zapakowany w środku,
  • przyciągają wzrok klienta, co pozwala osiągnąć ciekawy projekt zarówno w zakresie formy, jak i grafiki,
  • dobrze chronią produkt (widok uszkodzonego – połamanego lub potłuczonego produktu w środku, skutecznie zniechęca klienta),
  • są wykonane na tyle solidnie, aby same nie ulegały uszkodzeniom. Zniszczone, popękane lub połamane opakowania to także bodziec antyzakupowy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button